ILMU PERFILEMAN : PERANAN PENGARAH

0 comments


PENGARAH FILEM

Seorang pengarah filem menafsirkan aspek seni dan dramatik filem, berdasarkan layar yang digambarkan.

Wikipedia menafsirkan pengarah sebagai :

Sutradara, pengarah filem atau pembikin filem adalah orang yang bertugas mengarah sebuah filem bersesuaian dengan manuskrip. (Pembikin filem juga digunakan untuk merujuk kepada penerbit filem). Manuskrip lakon layar digunakan untuk mengawal aspek-aspek seni dan drama. Pada masa yang sama, pengarah mengawal petugas atau pekerja teknik dan pelakon bagi memenuhi wawasan pengarahannya.

PERANAN PENGARAH

- Merealisasikan wawasan keseluruhan seni ke dalam filem.
- Mengawal kandungan dan aliran plot filem itu seperti yang ditakrifkan oleh layar.
- Mengarahkan persembahan pelakon, kedua-dua mekanikal dengan meletakkan mereka dalam kedudukan yang tertentu (iaitu menyekat), dan secara mendadak dengan memperlihatkan pelbagai emosi yang diperlukan.
- Menyusun dan memilih lokasi di mana filem atau cerita itu akan digambarkan ke layar.
- Menguruskan butiran teknikal seperti kedudukan kamera, penggunaan lampu, dan masa dan kandungan soundtrack filem.
- Apa-apa aktiviti lain yang mentakrifkan atau menyedari wawasan artistik pengarah diterjemahkan untuk filem.

Secara padatnya, pengarah mewakilkan segala bentuk idea serta gambaran beliau ini melalui tenaga kerjanya - krew dan pelakon.

Sebagai contoh, pengarah boleh menggambarkan mood dia atau dia mahu dari tempat kejadian, maka tinggalkan ia kepada ahli-ahli lain krew filem untuk mencari lokasi yang sesuai, atau untuk menubuhkan pencahayaan yang sesuai.

PEBAGAI KERENAH PENGARAH

Pengarah fokus kepada gambar.

Pengarah ini membawa visi artistik tertentu dan lebih fokus kepada gambar mereka. Pelbagai kaedah mereka dari beberapa sudut yang suka untuk menggariskan garis plot umum dan membiarkan pelakon menambah baik dialog, dan penolong pengarah yang mengawal setiap aspek, dan permintaan pengarah agar pelakon dan krew mengikuti arahan tepat.

Pengarah yang menulis skrip untuk filemnya.

Sesetengah pengarah juga menulis skrip mereka sendiri manakala yang lain bekerjasama dalam screenplays.

Pengarah yang suka berlakon dalam filem sendiri.

Wujud juga sejak dahulu lagi beberapa pengarah bintang, sering berlakon dalam filem-filem mereka seperti Orson Welles Woody Allen dan Clint Eastwood Mel Brooks serta di Malaysia seperti yang kita ketahui iaitu Shamsul Yusof, Afdlin Shauki dan beberapa nama lagi.

Pengarah yang mengawal luahan layar kerana penerbit.

Pengarah perlu bekerjasama rapat dengan pengeluar filem @ penerbit, yang biasanya bertanggungjawab bagi elemen-elemen bukan seni filem, seperti pembiayaan, rundingan kontrak dan pemasaran. Pengarah juga kadangkala mengambil-alih tugas penerbit dengan mengehadkan segala perbelanjaan penggambaran.

Orang utama dalam pembuatan filem ialah pengarah. Tanggungjawabnya, menterjemahkan skrip kepada lakonlayar dalam filem dan berhak mengubah segala kerja penulis skrip menjadi lebih baik di layar bergerak.

Pengarah juga tugas yang penting dalam membentuk pasukan penggambaran pilihannya - digelar casting crew dan juga pelakon bayangannya yang sesuai agaknya memegang watak berdasarkan skrip tersebut - tugas ini dipanggil casting cast. Setelah semua dikumpulkan, bermula proses pre-production dan sehinggalah ke tamat penyuntingan dan menuju ke tayangan.

Share this article :