ANALISA FILEM : ..DALAM BOTOL

0 comments


*Tarikh Tayangan -unknown


1. CERITA ASAL / SKRIP
2
- 2 BINTANG

Cerita ASAL...? erm.. adaptasi dari kisah benar seorang lelaki homoseksual yang terlalu optimis dengan penampilan serta jiwa dan cintanya terhadap lelaki, telah membuat fikiran mengubah jantina dan membuang 'lebihan ekor' dalam satu pembedahan di Singapura. Terjerat dengan masalah hutang along yang diguna untuk biaya pembedahan tersebut. ACT 2 bermula dan cerita semakin hebat pabila ayahnya meninggal dunia dan permintaan terakhir agar anak 'lelaki' beliau nie pulang untuk mandikan jenazahnya. So.. permulaan filem yang sekian lama hampir 30 minit boring penuh dengan tangisan si RUBIDIN (lakonan Arja Lee) nie, dipanaskan dengan keputusannya pulang ke kampung...

Indahnya scene mandi menyucikan diri si 'lelaki' nie (macam basuh dosa-lah) sebelum tiba di kampung melawat jenazah ayahnya. So, tinggallah si 'lelaki' tidak 'berekor' di kampung selama 44 hari sebagai menghormati pemergian ayahnya.

Ada-lah plak seorang gadis kampung yang dah lama jatuh hati kat dia nie haa.. DINA (DIANA DANIELLE) anak sorang mat salleh & Fauziah Ahmad Daud (kononnya-lah latarbelakang family nie) So, tup-tup dorang macam bercinta... MACAM BERCINTA?? Camna nak bercinta plak dah nie...'ekor' pon dah kena potong..hehe

Klimaks filem da semakin memuncak, kedua buah keluarga sudah setuju ingin kahwin kan mereka berdua, si RUBIDIN ngan DINA nie lah...

thennnnnnn....ahaaaaaaa......

Korang patut gi panggung wayang la tengok sendri ~

Cerita nie menarik, sebab dah banyak kali aku dengar cerita seumpama nie melibatkan dari 'pilihan kehidupan' yang sama seperti RUBY + BIDIN = RUBIDIN nie. So, 30 minit awal susah nak statikkan kedudukan aku atas seat panggung sorang-sorang, sebab sepanjang minit tue, belum mampu gah~ tapi aku sabar walau ramai buat keputusan keluar panggung time-time tu (alasan nak amik angin lah) So, bagi sapa yang bersabar, teruskan.. sebab korang akan disajikan dengan percintaan hebat serta dunia kehidupan sebuah kampung yang aku dapat feel-nya (dari segi latar masyarakat yang kemas dan baik).

Klise? kisah orang tua meninggal, then orang bandar yang leka ni balik bertaubat serta jumpa kekasih baru nak kahwin ngan dia, so~ klise nya memanglah ada...biasalah.

Taknak citer banyak sal cerita filem nie, korang yang bukan penyabar, cuba lah uji diri beli tiket ...DALAM BOTOL.

Cuma, bila tengok poster, banyak review "ini filem pertama negara Islam yang menceritakan kehidupan GAY". Tapi, aku cuma nampak, filem ni berkisarkan PONDAN TAK SIAP!! hehe.. harap faham-faham ajelah.


2. PENGARAHAN / LAKONLAYAR

3
- 3 BINTANG
KHIR RAHMAN ~ Tahniah.
Berlainan dan berani. Saya suka 'roh' yang anda sampaikan pada setiap pelakon. RUBIDIN dan DINA? erm... juga terbaik cuma tak perlulah saya judge lakonan dorang. Kelainan pada watak DINA.


3. LAKONAN / PERSEMBAHAN
4
- 4 BINTANG
Lakonan ARJA LEE (watak ROBERT @ RUBY @ BIDIN = RUBIDIN) - ramai yang ketawa pada scene beliau menangis meniarap di lantai (kenapa perlu aku berahsia? Ini yang berlaku dalam panggung) Adakah mungkin ditempatkan act sebegitu pada situasi yang tidak tepat. Tapi best bila anda membawa watak lelaki sejati di kampung.

DIANA DANIELLE (watak DINA) gadis kampung sejati! Korang sendri akan teringat gadis2 di kampung korang. Aku terasa hidup watak DINA sebenar.

NORMAH DAMANHURI - sekali lagi seperti biasa, anda berjaya sebagai seorang ibu yang betul-betul berjiwa pada anaknya.

FAUZIAH AHMAD DAUD - memang orang kaya yang mewarisi kekayaan suami mat salleh-nya dan scene diakhir filem - aku kenang selamanya (walau scene usap buang celak pengantin si DINA tu dah ada dalam filem luar negara-nanti aku nyatakan di sini tajuk filem tu)

*korang sendri akan gelak bila scene dorang nie bawak motor dalam kampung.


4. SOLEKAN / WARDROBE
3
- 3 BINTANG
taknak cakap~nanti2 lah komen len.


5. SINEMATOGRAFI / PENATAAN CAHAYA / TEKNIKAL
3
- 3 BINTANG
Paling menarik perhatian~ soft focus pada setiap tempat! OUTFOCUS MAAAAA...
Baiknya, saya amat suka style pilihan pengarah serta pengarah fotografi-nya = statik shot & camera float pada mood2 yang setimpal.

6. PENATAAN SENI / PRODUCTION DESIGN
3
- 3 BINTANG : Baik!

TERBAIK!!! saya tak perlu komen banyak - sebab nie filem yang ringan untuk anda berkarya yea abang akek (art director) heheehe

7. PENATAAN AUDIO / MUZIK TEMA
2
- 2 BINTANG
Filem ini sunyi. Ya sunyi sepi. Dah la pergerakan cerita slow.. Tapi itulah konsep disampaikan pengarah. Bukan baru. tapi adunan biasa seperti sesetengah filem Hollywood. So, jangan la korang nak hukum filem tempatan yang mencuba style nie. Sebab filem luar korang boleh lak layan walau penceritaan slow macam kura-kura.

Bang. ada part sound gempak gempita bingit sangatlah~ 5.1 korang bermain dengan dialog n muzik latar memang ok~

Ada lagu tema? Xperasan.


8. PENYUNTINGAN / TRAILER FILEM
2
- 2 BINTANG
PALING AKU tidak senang (aku taknak mengkritik tapi luahan hati-maaf kerna jujur). Ramai yang beranggapan teknik dissolve telah lapuk pada setiap scene berkaitan yg anda lakukan. Malah merugikan filem. Aku lebih suka CUT TO yang 'keras' dan xperlu sangat nak dissolve2 cover gambar yang soft focus tu..


9. PENDAPAT SEBAGAI PENONTON
Sebagai Islam, aku suka citer nie. Sebagai Rakyat Malaysia majmuk, sesuai tontonan semua. Maaf kekurangan terkasar bahasa. Salam.

STATUS KESELURUHAN BINTANG WP :
3
- 3 BINTANG : Baik!



Analisa oleh WAYANGPACAK.


Ulasan Luar Negara :
(banyak tayangan di luar negara filem nie, so banyaklah review dorang.
http://www.baywindows.com/index.php?ch=news&sc=glbt&sc2=news&sc3=&id=112841
Share this article :